چرا تبلیغات شما باید دقیق باشند؟2024-09-01
تبلیغات موثر چیست؛ ۱۲ روش تبلیغات موثر برای فروش یکتانت
بنابراین، هر زمانی که مخاطبی قصد خرید یا استفاده از خدمات کسبوکار شما را داشته باشد، در دسترس او خواهید بود و با پاسخگویی به سوالات و امکان ثبت سفارش، هیچ مشتریای را از دست نخواهید داد. کانون ایران نوین بهعنوان بهترین شرکت تبلیغاتی ایران، صفر تا صد تبلیغات آفلاین و آنلاین را برای کسبوکارها اجرا میکند. دپارتمانهای مختلف کانون ایران نوین با بهرهمندی از دانش روز مارکتینگ و ابزارهای روز دنیا مثل هوش مصنوعی، بالاترین کیفیت را به مشتریان محترم ارائه میکند. بازاریابی، نقشهراهی جامع برای افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان است، در حالی که تبلیغات ابزار قدرتمندی است که با استفاده از پیامهایی متقاعدکننده، این نقشه را به نتیجه میرساند.
افزایش آگاهی از برند، محصول یا خدمات یکی از نتایج مستقیم تبلیغات را به دنبال دارد. مشتریان بالقوۀ شما قبل از خرید باید چندین بار با کسبوکارتان ارتباط برقرار کنند و کمپینهای تبلیغاتی، شما را برای رسیدن به این هدف کمک میکنند. جمعآوری بازخوردهای مشتریان به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف کسبوکار خود را شناسایی کنید. از نظرسنجیها، نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی و ایمیلها برای جمعآوری بازخورد استفاده کنید. برای مثال، میتوانید پس از خرید، از مشتریان بخواهید تجربۀ خود را به اشتراک بگذارند. این بازخوردها نه تنها به بهبود خدمات کسبوکار شما کمک میکنند، بلکه نشان میدهند که به نظرات مشتریان اهمیت میدهید.
پیام خود را متناسب با چیزی تنظیم کنید که بزرگترین آرزو یا نگرانی مشتری شماست. با استفاده از بیانی شیوا، احساساتی همچون عطش موفقیت، حسرت عشق و ترس از شکست را در مخاطب تحریک کنید. کاری کنید احساس کنند محصولات یا خدمات شما نیاز سخت آنها را رفع میکند. وقتی تبلیغات احساسات سختی را برانگیزند، مشتریان احساس میکنند باید دست به کار شوند. این عناصر هسته اصلی یک استراتژی تبلیغاتی هستند و به عنوان “ترکیب خلاق” هم شناخته میشوند.
این دادهها به شما امکان میدهد تا به مخاطبان هدف خود نزدیکتر شوید و اطلاعات ارزشمندی درباره آنها بهدست آورید. این نوع آگهی ها میتوانند در زمینه مقایسه ای باشند یا هر روش دیگری که طبق عقیده شما تاثیر گذار است. هم میتوانند امکان رقابت شرکت های کوچک با رقبای بزرگ را فراهم کنند و برای کسب و کارهای بزرگ میتوانند وجه تمایز باشند. در دنیای امروز تا دلتان بخواهد گزینه های تبلیغاتی وجود دارد و ممکن نیست هیچ کدام از آنها نتوانند به شما کمک کنند.
اگر این موارد به کسب درآمد آنها منجر نمیشد، دیگر تبلیغ جدیدی از آنها یا سایر شرکت ها در هیچ کجای دنیا به وجود نمیآمد. اما دیدن این تبلیغ توسط مخاطبان یا مشتریان بالقوه میتواند ذهن مخاطب را در اولین زمانی که قصد خرید چنین کالایی را داشته باشد به سوی برند تبلیغ دهنده سوق دهد. آگهی ها به مشتری میگویند چه چیزی نیاز دارد و چرا باید نسبت به خرید اقدام کند. میتواند به خرید یک جفت کفش منجر شود یا ارائه تعمیرات تخت خواب بادی! با استفاده از کمپین ها میتوانید چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی با شرکت های دیگر رقابت کنید و مشتریان بیشتری بدست آورید. میتوان گفت این موضوع تاریخ دیرینه ای دارد و تنها در کسب و کار خلاصه نمیشود.
بررسی CLS در سایتهای فروشگاهی بسیار مهم است.این مسئله زمانی رخ میدهد که یک عنصر جدید در صفحه بارگذاری شود و باعث حرکت سایر اجزای صفحه شود. اگر عناصر صفحه به طور ناگهانی تغییر کنند، کاربران شاید روی دکمههای اشتباه کلیک کنند. زمانی که تبلیغات با احساس یا هدفی خاص گره بخورد، بیشتر احتمال دارد که توجهها را به خودش جلب کند.
همهٔ افراد و صاحبان کسبوکار میتوانند در این سایتها، آگهی رایگان ثبت کنند و از بازدید این سایتها به نفع کسبوکارشان بهره ببرند. محبوبیت تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ همچنان در حال افزایش است و به یکی اهرمهای موردعلاقهٔ برندها برای هدفگرفتن مشتریان بالقوه تبدیل شده است. این روش هم تا حدود زیادی موثر است؛ چون شما کسی را هدف میگیرید که علاقهٔ خود را پیش از این نشان داده است.
هزینۀ ارسال پست بهصورت فیزیکی بالاست؛ اما میتوان از پست الکترونیکی یا ایمیل استفاده کرد. در این بخش، دو نوع تبلیغ مرسوم در بازاریابی را برای شما توضیح میدهم. در تنظیم متن تبلیغتان شما باید خودتان را به مخاطبتان اثبات کنید پس حتما از رزومه و سوابق خودتان بنویسید و توانایی خودتان را برای مخاطب به نمایش بگذارید.
تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات در بیلبوردها و تبلیغات در شبکههای اجتماعی از انواع مختلف تبلیغات به شمار میروند. در ادامه این مطلب، بررسی میکنیم که تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست و تعدادی از مهمترین انواع تبلیغات را به شما معرفی خواهیم کرد. تبلیغات به کسب و کارها اجازه می دهد تا به طور موثر به مخاطبان هدف خاص دست یابند. کسبوکارها با شناسایی جمعیتشناختی، علایق و رفتار مشتریان ایدهآل خود، میتوانند پیامهای تبلیغاتی خود را طوری تنظیم کنند که با گیرندگان مورد نظر خود طنین انداز شود. در دنیای امروز، تبلیغات آنلاین مثل یک رودخانه پرجوشوخروش است که بهسرعت مخاطبان را جذب میکند. از تبلیغات در شبکههای اجتماعی گرفته تا کمپینهای موتورهای جستجو، این روشها به کسبوکارها اجازه میدهند تا با دقت بیشتری مخاطبان هدف خود را شناسایی کنند.
وفاداری زمانی اتفاق میافتد که مشتری از شما رضایت داشته و محصول شما را از میان چندین گزینۀ دیگر، بارها و بارها انتخاب کند. با آموزش، بازار هدف شما بیشتر کسبوکارتان را درک میکند، ارتباط قویتری با برند شما احساس میکند و شما را یک قدم به فروش نزدیکتر میکند. درواقع، آموزش به مصرفکنندگان باعث حس اعتماد و وفاداری مشتری میشود. به همین دلیل، باید ویژگیهای محصول یا خدمات خود را به مزیت تبدیل کنید. اگر مایکروویو میفروشید، یکی از ویژگیهای آن، زمان پخت سریع است؛ بنابراین یک مزیت ممکن است این باشد که زمان کمتری را در آشپزخانه میگذرانید و غذای خانوادهها سریعتر آماده میشود.
به شما اجازه میدهد محصول را به کسی نشان دهید که علاقه یا نیاز خود به آن را یک بار نشان داده است. تجربه ثابت کرده که یکی از مولفههای ضروری تبلیغ خوب مرتبط بودن آن است. متناسبسازی تبلیغ برای پرداختن به دغدغهها و انگیزههای خاص مخاطب تاثیرگذاری تبلیغ و احتمال تبدیل مشتریان را افزایش میدهد. وقتی تبلیغ شما مستقیم خواستهها و نیازهای مخاطب را هدف قرار دهد، ارتباط قدرتمندی برقرار میکند و در جذب مشتری بالقوه موفقتر است. تبلیغات موثر ضمیمهای با خود دارند که میتوانند اطلاعات مورد نیاز مشتریان را به موقع در اختیارشان قرار دهند. پس باید یک پلتفرم اطلاعرسانی داشته باشید که نیازهای آنها را رفع کند.
انیمیشنها یکی از بهترین روشها برای جان دادن به تبلیغات و روایت داستانهای جذابتر هستن. مثلاً یه کاراکتر متحرک که تو صفحه حرکت میکنه یا یه نمودار که جلوی چشمتون ساخته میشه. این انیمیشنها هم بامزه هستن و هم اطلاعات پیچیده رو راحتتر منتقل میکنن. برای این کار، تصویر رو با دو خط افقی و دو خط عمودی به نه قسمت مساوی تقسیم کنین (مثل جدول ایکس او). اگه عناصر کلیدی مثل متن یا عکس اصلی رو توی نقاط تقاطع این خطوط بذارین، نگاه مخاطب راحتتر جذب میشه و تبلیغ جذابتر به نظر میاد. وقتی تو تبلیغاتت از دادهها و آمار دقیق استفاده میکنی، پیام تبلیغاتیت با یه جرعه اعتبار همراه میشه که میتونه اعتماد مخاطب رو جلب کنه.
- وقتی واقعیت را تجربه میکنیم، ممکن است متوجه شویم که آنچه در تبلیغات نشان داده شده، واقعیت کاملی از محصول یا خدمات نیست. {
- این فراخوان باید مختصر و مفید باشد و در عین حال مزیت واضحی را به مخاطب پیشنهاد دهد. |}{
- یا به عنوان مثال دیگر، برگر کینگ توانسته با اجرای تبلیغات مختلف برند خود را در ذهن مخاطبین حک کند. |}
- انواع مختلفی از تبلیغات در این پلتفرمها وجود دارد، از جمله تبلیغات ویدیویی، تبلیغات تصویری، استوریها و تبلیغات کروسل (Carousel Ads).
- “تبلیغات، ابزاری نیست که فقط محصولی را بفروشد؛ بلکه راهی است برای تغییر رفتار و نگرش مردم.” این جمله از دیوید آگیلوی، پدر علم تبلیغات مدرن، بهخوبی اهمیت پیامهای تبلیغاتی را نشان میدهد. {
- در این حالت، معرفیکننده همان مشتری شماست؛ با این تفاوت که بهازای هر مشتری چیزی دریافت میکند و دیگر خبری از تبلیغ رایگان نیست. |}
تقویت وفاداری به برند
اگر فقط تبلیغاتی عمومی منتشر کند، مثل “غذاهای خوشمزه داریم”، ممکن است چندان نتیجه نگیرد. اما اگر استراتژی آن بر اساس شناخت مشتریان محلی باشد و با پیامی مثل “ناهار سریع برای روزهای شلوغ کاری” تبلیغ کند، احتمال موفقیتش بسیار بیشتر خواهد بود. وقتی مشتریان شما را بشناسند و به یاد بیاورند، قدم بزرگی برای پیشی گرفتن از رقبا برداشتهاید. تبلیغات، همان جادویی است که آگاهی از برند را تقویت میکند و شما را به انتخاب اول مشتریان تبدیل میکند. بهعنوان مثال، ارائه تخفیفهای محدود زمانی یا پیشنهادات خرید 1+1 میتواند جذابیت محصولات را افزایش دهد.
شیوههای استراتژیهای تبلیغاتی کدامند؟ چگونه تبلیغ کنیم؟
کسب و کارها میتوانند با تلفیق پیامهای متقاعدکننده و محتوای بصری جذاب، تبلیغاتی تولید کنند که جلب توجه میکند و موجب تعامل معناداری میشود. کمپانی Lego در یک کمپین تبلیغاتی مینیمال، خلاقیت خود را نمایان کرده است. برندها با استفاده از تصاویر ساده و جذاب مانند این تبلیغ Lego میتوانند توجه مخاطبان خود را به راحتی جلب کنند. نشان دادن ساده بودن کاربری یا پیشرفته بودن محصولات کسب و کار در تبلیغات، کاربران را به خریدن آنها تشویق میکند. اگر محصول کسب و کار شما به شکلی پیچیده طراحی شده است و همه کاربران مایل به استفاده از آن نیستند، بهتر است آن را سادهتر کنید.
شما میتوانید از کمپینهای تبلیغاتی برای هدفگیری مجدد (Retarget) اعضای مخاطب هدف خود، ازجمله افرادی که در حال حاضر در پایگاه مشتریان شما هستند، استفاده کنید. شما میتوانید با استفاده از تبلیغات، شهرت کسبوکار خود را افزایش دهید. تمام روشهای تبلیغات میتوانند برجستگی پیامهای کلیدی شما، نکاتی که میخواهید مخاطبان هدفتان داشته باشند و جنبههای خوب شرکت شما را برجسته کنند. با تکرار پیامهای تبلیغاتی، نام برند در ذهن مخاطبان ماندگار شده و بهمرورزمان، برند شناختهشدهتر و محبوبتر میشود. طراحی لوگو، انتخاب رنگها، فونتها و تصاویر مناسب، همه بخشی از هویت بصری برند هستند که از طریق تبلیغات به مخاطبان منتقل میشوند.
در واقع، تبلیغات یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کسبوکار است و کسبوکارهایی که به اهمیت تبلیغات پی میبرند، میتوانند در بازار رقابتی پیشتاز باشند. آرزوی ایجاد یک مرکز تجهیزات عکاسی، به ویژه برای جوانان، دانشجویان و عکاسان حرفهای، در سال 1381 با نام "نورنگار" به واقعیت پیوست. از افتخارات ما میتوان به ارائه محصولات با کیفیت بالا، مشاورهی فنی و تخصصی و پشتیبانی فوقالعاده اشاره کرد.
{تنظیم بارگذاری ضعیف یا Lazy Loading
|}برای مثال، معمولاً در بیلبوردها کلمات کمتری وجود دارد، چراکه بینندگان آنها زمان زیادی برای خواندن و پردازش پیام تبلیغاتی ندارند. «تبلیغات چاپی» (Print Advertising) به تبلیغ در رسانههای چاپی فیزیکی مانند پوسترها، تراکتها، مجلهها و روزنامهها گفته میشود. اگرچه شکل طراحی تبلیغات چاپی در طول زمان تغییرات زیادی پیدا کرده است، اما این کانال تبلیغاتی در معرفی کسب و کارها و محصولات و خدمات به مشتریان همواره از روشهای مؤثر و مفید بوده است. نتیجه تبلیغات در رسانههای چاپی برخلاف رسانههای دیجیتال، به شکل دقیق قابل ارزیابی و اندازهگیری نیست.
بازاریابان اغلب از تبلیغات پولی استفاده میکنند تا نهتنها در مقابل افراد بیشتری قرار بگیرند، بلکه این قرارگرفتن چند بار اتفاق بیفتد. بسیاری از پلتفرمهای دیجیتال از ردیابهایی به نام «کوکیها» استفاده میکنند تا مشخص کنند چه کسی قبلاً تبلیغ شما را دیده است. به لطف این دادهها، کسبوکارها میتوانند همان مخاطبان را مجدداً هدف قرار دهند.
میتوانید اسپانسر یک برنامهٔ مرتبط با کسبوکارتان شوید یا مستقیماً تبلیغ کنید. اگر با تبلیغات انبوه در زمان و مکان نامناسب سراغ افراد بروید، به بیراهه میروید! با این کار نهتنها باعث آزار مشتری میشود، بلکه به شخصیت برندتان هم آسیب میزنید. انیمیشن هیچ محدودیتی برای ایده های تبلیغاتی ما قائل نمیشود و این یعنی تبلیغات بدون حد و مرز. یکی از بهترین روش های تبلیغات بدون شک ساخت تیزر تبلیغاتی خلاقانه است. طبق آمار محتوای ویدویی خلاقانه 67 درصد بازدید بیشتری را تجربه میکنند.
پاسخگویی به سوالات و مشکلات مشتریان بهصورت سریع و مؤثر میتواند حس اعتماد را در آنان ایجاد کند. تعامل مؤثر با مشتریان و ایجاد اعتماد در آنان یکی از کلیدهای موفقیت در تبلیغات است. مجموعه پارس ادوردز (پارتنر رسمی گوگل) از جوانانی خلاق و با دانش روز تشکیل شده است که تمام تلاش خود را برای بهترین نتایج تبلیغات گوگل مشتریان به کار میگیرد. در صورتی که نتوانید یا نخواهید از تبلیغات استفاده کنید، فضای بیشتری را برای استفاده رقبا ایجاد کرده اید.
حتی این امکان وجود دارد که کمپین را متوقف کنید تا جلوی ضرر را بگیرید. مردم دلشان میخواهد فکر کنند ما بازیگرانی منطقی هستیم که تصمیمات منطقی میگیریم؛ در حالی که خیلی چیزها در اصل ناشی از یک احساس گذرا یا غریزه ناخودآگاه است. چیزی که باعث شیوع ویروسی تبلیغ و جذب مشتری بالقوه میشود کسب درک احساسی و فرهنگی عمیق از جامعه و بعد انعکاس آن به مخاطب است. تبلیغات زمانی میتوانند ضریب تبدیل داشته باشند که به بخش هدف شما مرتبط باشند. تبلیغی که به دغدغه یک مشتری میپردازد نسبت به تبلیغی که صرفا ظاهر جذابی دارد، شانس تبدیل بسیار بیشتری دارد. تجربه به ما ثابت کرده که راز خلق یک تبلیغ موثر این است که داستانی را روایت کنید که بصیرت انسانی عمیقی در پس آن است و آن را با طنز تلفیق کنید.
این ارتباط نزدیک میتواند موجب افزایش وفاداری مشتریان و ارتقاء تجربه کلی آنها با برند شما شود. با مزایای تبلیغات مانند دسترسی به مخاطبان بیشتر، میتوانید تعداد فروشها را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. تبلیغات به شما این امکان را میدهد که بازار هدف خود را بهتر بشناسید و استراتژیهای خود را برای جذب بیشتر مشتریان بهینهسازی کنید.
در ادامه 5 استراتژی برای ایجاد تبلیغات موثر را معرفی و بررسی کردهایم. تبلیغاتی که نرخ تبدیل بالایی دارند، از داستانهای روانشناسی استفاده میکنند که مشتری را گیر میاندازد. محرکهای حسی و داستانهای الهامبخش این امکان را برای ما فراهم میکنند که بتوانیم با مخاطب خود ارتباط برقرار کنیم. برقراری ارتباط حسی با افراد بسیار اهمیت دارد، چون به شکل موثری ارزش پیشنهادی شما را منتقل میکند، منجر به اعتمادسازی میشود و آنها را ترغیب میکند که دست بجنبانند. بررسی رقبا و بازار به شما کمک میکند تا هدفهای تبلیغاتی خود را با دقت بیشتری تعیین کنید.
این محتوا میتواند به شکل فرمهای قابل دانلود، قالبهای آماده، اینفوگرافیک و... هدف بالا، محصول مدنظر برای تبلیغات، مخاطبان هدف و زمان مدنظر برای رسیدن به هدف را مشخص کرده است. این شکل از هدفگذاری برای برنامهریزی استراتژی کمپینهای تبلیغاتی بسیار مهم و ضروری است. اما تبلیغات آفلاین، مثل یک درخت کهن است که ریشه در اعتماد مخاطبان دارد.
این اطلاعات شامل اطلاعات مهمی مانند سن، جنسیت، محل زندگی و وضعیت تأهل مخاطبان شما هستند. مثلاً، اگر مشتریان شما اغلب جوانان هستند، استفاده از زبان و محتوایی جذاب و کمی طنز برای این گروه میتواند موثرتر باشد. برای اطلاعات بیشتر درمورد ویژگی های دموگرافیک میتوانید این مقاله را مطالعه کنید. مارکترها با طراحی استراتژی «بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» (Remarketing) تبلیغاتی را بر اساس بازدیدها یا فعالیتهای قبلی کاربران در وبسایت به آنها نشان میدهند. این شکل از بازاریابی، افرادی را هدفگذاری میکند که پیشتر به طریقی نشان دادهاند که به برند یا کسب و کار شما و محصولات و خدمات آن علاقه دارند. بلکه بسته به اهداف کمپینهای تبلیغاتی کسب و کارها، تبلیغات میتواند اهداف متفاوتی از جمله نمونههای فهرست زیر داشته باشد.
ناگفته نماند که میتوانید چند کمپین مختلف را در یکتانت همزمان اجرا کنید تا بیشتر از قبل بفروشید. این رویکرد توجهها را جلب میکند و اعتماد پایداری به وجود میآورد و در نتیجه علاقه را به عمل تبدیل میکند. به خاطر داشته باشید که مشتریان به دنبال راهحلهای منابع قابل اعتماد هستند. شاید تعجب کنید اما گاهی افراد شناخت کاملی از برند خود ندارند؛ این شناخت شامل اطلاعات دقیق در مورد محصول، ویژگیها، مزایا، و نقاط قوت و ضعف شما میباشد.
اواخر دهه ۱۹۸۰، نایکی با چالشی بزرگ مواجه بود؛ Reebok فروش بیشتری داشت و نایکی باید سریع کاری میکرد تا از این رقابت عقب نماند. برای پیروز شدن در این رقابت چکار کرد؟ کمپین افسانهای “Just Do It” که تحولی در تبلیغات ورزشی است را راه انداخت. تبلیغات محیطی نیز نوعی تبلیغات چاپی است، اما در ابعادی بسیار بزرگتر و با تاثیرگذاری بیشتر. طراحی، مکان قرارگیری و هزینههای بیلبوردها با سایر تبلیغات چاپی متفاوت است و همین ویژگیها، این نوع تبلیغات را به ابزاری منحصربهفرد تبدیل کرده است. تبلیغات چریکی یک روش نوین و خلاقانه برای جذب توجه است که معمولاً هزینه کمی دارد و نیاز به برنامهریزی دقیق دارد.
برای مثال، یک تخفیف برای کسی در نظر بگیرید که هنگام خرید، تراکت خود را تحویل دهد. آنها را بر حسب منطقه یا محصولاتی که دوست دارند در دستهبندیهای مختلف قرار دهید. شما آنها را به مشتریان خود و آنها شما را به مشتریانی که دارند، معرفی میکنند. میتوانید در این حالت، بهازای هر مشتری هم پاداشی به آنها دهید یا فقط در حد مبادلهٔ مشتری باشد. میتوانید لینکهای اختصاصی برای اینفلوئنسرها بسازید تا آنها در طول سال، محصول شما را بفروشند و پورسانت بگیرند.
همچنین اگر لازم است محصول معرفی شود، باید از قبل محصول را برای اینفلوئنسر موردنظرتان ارسال کنید. البته زمانی موثر است که بهجا و مناسب از آن استفاده کنید و از ارسال ایمیلهای زیاد و آزاردهنده خودداری شود. مثلاً فرض کنید تبلیغ «اسپرسوساز صنعتی» در مقالهٔ «مراحل راهاندازی کافه» نمایش داده شود.
چرا که به برندها این فرصت را میدهند تا با مشتریان از هر گروه سنی و در مقیاس وسیع ارتباط برقرار کنند. تبلیغات کلیکی (PPC)، یکی از قدرتمندترین ابزارها برای جذب مخاطبان هدف در موتورهای جستجو مانند گوگل است. با این روش، تبلیغ شما در صدر نتایج موتورهای جستجو و در مقابل چشم مخاطب هدف قرار میگیرد. در واقع بیلبورد تبلیغاتی با قدرت بصری و پیامهای ساده، به راحتی توجه مخاطبان را جلب میکند و در ذهن آنها ماندگار میشود. یکی از نقاط ضعف این نوع تبلیغات، عدم امکان ردیابی و تحلیل دقیق نتایج است، اما برندهای خلاق این چالش را به فرصت تبدیل کردهاند. آنها با ادغام تبلیغات چاپی در کمپینهای دیجیتال، موفق شدهاند اثرگذاری این روش سنتی را در دنیای مدرن به سطحی جدید برسانند.
لینک منبع